duminică, 8 octombrie 2017

Zacusca cu bureti



Deși e prima dată când pregătesc această rețetă acasă la mine, am pregătit de foarte multe ori, zacuscă, în copilărie (alături de mama și sora mea). Îmi amintesc că întâi coceam legumele, le curățam de coajă și abia apoi le tocam și le puneam la fiert. Inițial am vrut să le coc, dar fetița mea cea mică a răcit și a făcut febră toată ziua și cu o noapte înainte, astfel încât a trebuit să stau mai mult cu ea. Zacusca a ieșit la fel de bună, dar a fiert ceva mai mult. 
Ideal ar fi să folosiți o oală mare de tuci. Eu nu am avut, astfel încât am folosit o oală mare de inox și am amestecat mereu, iar când a scăzut compoziția am transferat-o într-o oală cu interior ceramic (de care nu se prindea compoziția).
Pentru această rețetă m-am inspirat de la Rocsi (de pe site-ul bucataras.ro) și îi mulțumesc! :*


Ingrediente:
2,5 kg opintici (curățați)
2 kg ceapă
3 kg ardei kapia
3 kg gogoșari
500g morcovi
800 ml ulei
650 g sos de roșii de casă
sare mare neiodată (pentru murături)
piper boabe
foi de dafin


Mod de preparare:
Cureți opinticii de impurități, îi speli în 3-4 ape și îi pui la fiert într-o cratiță cu apă cât să-i cuprindă și o linguriță de sare. Cureți spuma care se ridică deasupra și lași la fiert bureții, la foc mijlociu, pentru aproximativ 30 de minute. 


Îi strecori și îi treci printr-un jet de apă rece. Îi scoți apoi, îi pui la scurs într-o sită, după care îi treci prin mașina de tocat sau robot.
Gogoșarii și kapia îi speli și le scoți cotoarele și toate semințele, îi tai felii apoi îi treci prin robot.


Ceapa o cureți, o speli și o tai în două. 
Într-o oală pui niște apă la fiert. Când clocotește pui ceapa și o opărești 3-4 minute pentru a ieși amăreala din ea. 


O scoți la răcorit și o treci prin robot.
Morcovii îi cureți de coajă și îi speli. Îi pui într-o cratiță și îi fierbi pe jumătate, apoi îi mărunțesti prin robot.

Într-o oala mare pui uleiul, adaugi ceapa și morcovii și îi înăbuși cca 5 minute. 


Pui amestecul de ardei kapia cu gogoșari și lași să fiarbă la foc potrivit, timp în care învârți cu o lingură de lemn.


După ce a fiert circa o oră încorporezi bureții și sosul de roșii.


Amesteci bine să nu se prindă de fundul oalei.


Condimentezi cu sare după gust (eu am pus 4 linguri mari), boabe de piper și câteva foi de dafin.
Când a scăzut destul de bine (cam jumătate) și uleiul se alege la suprafață înseamnă că e gata zacusca.


Pui zacusca în borcane spălate și uscate în cuptor. Înfiletezi capacele la borcane. Borcanele le pui într-un vas larg și înalt pe fundul căruia ai pus un prosop. Torni apă în vas cât să ajungă până aproape de capace. 



Sterilizezi borcanele timp de 25-30 de minute din momentul în care apa a început să clocotească. Stingi focul, pui borcanele într-o pătură și le lași învelite până când se răcesc.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu